Standernedtagning 2023

Her kan du læse Formanden tale fra årets standernedtagning.

Velkommen til standernedhaling i Faaborg Sejlklub 2023 og en særlig velkomst til klubbens æresmedlemmer Hans Christiansen og Bo Bundgaard.

Så gik der endnu en sæson. Igen en af de gode i Faaborg Sejlklub. Den seneste tid har på bedste vis været en fortælling om, hvad Faaborg Sejlklub er. Vores unge medlemmer blev Danmarksmestre i holdsejlads, som jo handler om at gøre hinanden bedre i et fællesskab. En masse frivillige kræfter i sejlklubben arrangerede dette landsdækkende stævne, hvor Faaborg Sejlklub for sjette år i træk var vært. At afvikle et stort stævne er også en holdindsats, hvor det kræver koordinering, samarbejde, kompetencer og vilje til at være noget for andre. Det er imponerende, som vores ungdomsafdeling bliver ved med at lave et forpligtende fællesskab for både børn og voksne, og fantastisk at vi får uddannet nogle af landets bedste optimistsejlere på samme tid. En af grundstenene til denne succes lægges allerede i ”Krabbeklubben”, der er vores tilbud til de 5 til 8 årige. Dette koncept, som er udviklet her i klubben, er nu til inspiration for resten af sejler-Danmark, lagt på Dansk Sejlunions hjemmeside. Men vores dygtige ungdomstrænere vil mere, så der arbejdes med et tilbud mellem ”Krabbeklubben” og ”Optimisterne” kaldet ”Delfiner”, hvor glæden ved vandet udbygges til glæden ved sejlads. Det er fantastisk at opleve det liv og den stemning, som der er i sejlklubben, når der trænes på vores ungdomshold - tænk sig, at vores klub tilbyder landets bedste optimisttræning, og så kan man tilmed spise billigt i klubhuset bagefter. Der skal lyde en stor tak til alle de frivillige, som har gjort dette muligt - giv dem en hånd.

Men klubben har også udfordringer, og når stormfloden presser sig på, står vi sammen. Der har været mange medlemmer forbi sejlklubben i sidste uge og give en hånd med til at stormsikre pladsen, vores skure og klubhuset. Medlemmer fra børn til 60+ har hjulpet hinanden med at passe på vores fælles klub, og der skal lyde en særlig tak til de 4-5 medlemmer, som brugte en halv nat på at være i klubhuset i strømafbrydelse og holde vandmasserne ude - de skal have en hånd. Det lader til, at vores sejlklub slap billigt gennem stormfloden, men der er ikke tvivl om, at hvis vi får de penge, som vi har søgt hos Mærsk-Fonden til at bygge et nyt klubhus, så skal gulvhøjden hæves, så vi sikrer medlemmernes fremtidige nattesøvn.

I bestyrelsen arbejder vi på at blive endnu tydeligere med, hvad vi forventer af hinanden i de enkelte afdelinger, og hvilken retning vi ønsker klubbens skal tage. Vi har haft en konsulent fra Dansk Sejlunion til at inspirere os, og vi har lavet en forretningsorden, der beskriver bestyrelses arbejde, og hvor vi har indlagt et årligt strategimøde. Vi har fået udarbejdet en ny struktur for dagsordener til vores bestyrelsesmøder, og vi ligger referater fra disse op på hjemmesiden umiddelbart efter. Vi gør os umage med at facilitere den bedste sejlklub for alle, men hvis I har gode idéer, vil vi gerne høre fra jer.

Gennem sæsonen har Faaborg Sejlklub afviklet sejlerskole, prøver i duelighed, undervisning i teoretisk duelighed, pigekapsejlads og onsdagskapsejlads, der har været 60+ arrangementer på land og på vand, ungdomsafdelingen har trænet flittigt, vi har deltaget i sejlsportsligaen, og vi har et hus-bro- og plads-udvalg, som holder vores omgivelser i god og funktionsdygtig stand. Der har været aktiviteter, fællesspisninger, fredagsbar og fester i klubhuset, og der arrangeres fitnesstræning og svømning for alle. Jeg har sikkert glemt noget, men vi har i hvert fald en sejlklub, som tilbyder en masse forskellige aktiviteter hen over sæsonen, hvor vores godt 400 medlemmer kan deltage. Jeg vil dog lige gøre reklame for et arrangement mandag d. 5. februar klokken 19, hvor en af Danmarks absolut bedste sejlere Nikolai Sehested kommer til vores sejlklub og fortæller om nogle af hans oplevelser ude i den store sejlerverden. I kan følge med på klubbens hjemmeside og på klubbens Facebook, hvor der løbende gøres opmærksom på klubbens aktiviteter.

Sæsonen 2023 går på hæld, Faaborg Sejlklub har fået danmarksmestre hos både børn og voksne, vi har vundet et stævne i sejlsportsligaen, og vi har været repræsenteret til internationale stævner i mange lande. Faaborg Sejlklub er på verdenskortet. Vi har en velfungerende sejlklub, hvor vi har plads til alle, og hvor vi har respekt for hinandens kompetencer og interesser. Jeg vil gerne takke jer alle for jeres indsats for klubben i den forgange sæson!

Så tager vi 3 korte og et langt til ære for Faaborg Sejlkub.

Formand, Erik Medelby Andersen