Standerhejsning FSK 2024

Kære medlemmer i Faaborg Sejlklub, velkommen til standerhejsning og en særlig velkomst til vores æresmedlemmer Bo og Hans.

Det er en fornøjelse at være formand for vores klub - måske ved I det slet ikke, men vi har en af de bedst fungerende frivillige foreninger i Faaborg-Midtfyn Kommune. Jeg ved godt, at os fra bestyrelsen klager os over lidt af hvert, vi ønsker flere aktiviteter og flere medlemmer, men når vi kigger på andre frivillige foreningers problemer med at skaffe frivillig arbejdskraft, så er vi et godt sted. Når vi kigger på andre sejlklubber i landet, som har svært ved at få det til at hænge sammen, ja - jeg læste om en sejlklub, der forærede resten af deres joller til naboklubben, da de ikke længere kunne opretholde en ungdomsafdeling - så er vi et rigtig godt sted!

Vi har gode kræfter i ungdomsafdelingen, som arbejder ihærdigt på at skaffe fondsmidler hjem til klubbens mange aktiviteter. Jeg ved at de har gang i mange ansøgninger, men jeg vil nævne ønsket om en ny optimistjolletrailer - den gamle har holdt i imponerende mange år, men nu er den tjenlig til udskiftning: Hvis I kender nogle, som ønsker at bidrage med lidt finanser til dette, kan vi tilbyde en kørende reklame, som kommer langt omkring. Desuden ved jeg, at der også søges midler til energioptimering: Vi må se, hvad det bringer, men der søges tilskud til solceller på taget af jollehuset, der bl.a. kan bruges til opladning af eventuelle el-motorer til følgebådene.

Bestyrelsen har netop ved sidste bestyrelsesmøde aftalt, at vi vil sætte fokus på den grønne omstilling, så klubben vil deltage i Dansk Sejlunions miljøcertificering. I sådan en sammenhæng er det jo dejligt, at vi allerede blandt de helt små på krabbeholdet lærer dem om at samle plastik fra havet og sortere affald. Selv blandt vore ældre herrer i Hus- Bro- og Pladsudvalget har de forespurgt, om vi dog ikke skal skifte el-radiatoren ud med en mere energivenlig luft til luft varmepumpe. Jo, det vil vi gerne, og der er allerede søgt fondsmidler til dette! Skal vi ikke give vores gæve medlemmer, der søger fonde til os, en stor hånd!

Nu nævnte jeg kort vores Hus- Bro- og Plads-udvalg: Jeg ved ikke, om det menige medlem er klar over, hvor mange opgaver det udvalg tager sig af hen over en sæson - det er imponerende, og så hygger de sig tilmed! Der er meget slidtage i så stor en sejlklub som vores, når vi har så meget aktivitet. Derfor er det guld værd, når vi har håndværkere og andre dygtige mennesker i blandt os, der med engagement og positiv tilgang sørger for at sejlklubbens faciliteter fungerer. Hvis der skulle være nogle i blandt, som ønsker at hjælpe til med at få gennemsnitsalderen ned i dette udvalg, skal I endelig bare sige til - der er altid plads til at give en hånd med!

Nu er bådene endelig kommet i vandet, der er ryddet op på pladsen, så ungdomsafdelingen kan få gang i alle deres forskellige hold, kapsejlads for kølbåde starter om få dage, og sejlerskolen kan også komme på vandet og mærke, hvordan vinden tager i sejlene og bølgerne slår mod skibssiden. Ja, selv 60+ nærmer sig snart sejlads, hvis ellers temperaturerne stiger til det behagelige! Jeg glæder mig til, hvad denne sejlsæson 2024 kan bringe. Jeg ved i hvert fald én aktivitet, som jeg gerne vil deltage i: Det er et nyt initiativ for alle medlemmer i Faaborg Sejlklub, hvor vi kombinerer sjov sejlads med fælles hygge. Lørdag d. 8. juni mødes vi om morgenen ved klubhuset, hvorpå der skal sejles en stjerne-sejlads på fjorden, inden vi sejler rundt om Bjørne og ligger til i Dyreborg. Her skal der hygges sammen bl.a. med fælles grillmad. Søndag sejles hjem i eget tempo. Arrangementet kan findes på klubbens facebook og hjemmeside - sæt kryds i konens kalender og få jer tilmeldt med det samme.

Allerede d. 4. maj kan I blive opslugt af fælleskabet til vores ”Kick off”-arrangement, hvor der er fælles gå- eller løbetur rundt til forskellige poster, inden der sluttes af med grillpølser i klubhuset - husk tilmelding via hjemmesiden.

Med dette vil jeg slutte min tale, men inden I får lov at gå i klubhuset til kaffe og kage, skal vi traditionen tro have hejst den store klubstander og den lille stander på klubbens bro - husk at der bliver skudt 3 gange undervejs. Jeg skal bede Jakob Frost og Bo Bundgaard hjælpe med den store, mens Mogens tager sig af den lille. Søren styrer kanonen i Sunes fravær, og så må resten bede til, at det går godt.

Vi tager 3 korte for vores sejlklub: Faaborg Sejklub længe leve - hurra, hurra, hurra.