Standerhejsning FSK 2023

Her kan du læse Formanden tale fra årets standerhejsning.

Velkommen til Standerhejsningen i Faaborg Sejlklub 2023 og en særlig velkomst til vores æresmedlemmer Bo og Hans.

Så står vi her igen og glæder os som små børn til at komme ud og sejle, vi glæder os til at mærke solens stråler i ansigtet og vinden i håret, høre bølgernes skvulpen og duften af saltvand. Denne passion for sejlsport kan vi dele med hinanden, og vi har sammen en god sejlklub, hvor fællesskabet er den bærende kræft. Dette fællesskab skal vi værne om og huske at bidrage til hver især - det giver så meget igen. Denne følelse af at være sammen med andre og være noget for andre, skal vi have bredt ud, så flere sejlere kan få glæde af vores sejlklub. Vi skal have fortalt alle de sejlere i Faaborg, som endnu ikke er medlem af vores sejlklub, hvad vi kan tilbyde. Vi har så mange gode aktiviteter for alle mulige interesser indenfor sejlsportens mangfoldighed. Så hvis I møder nogen på havnen, så spørg om de er medlemmer i Faaborg Sejlklub og fortæl dem om de gode tilbud vi har.

Når vi kan tilbyde vores ungdomsmedlemmer så gode faciliteter, som vi kan, skyldes det i høj grad et stort arbejde for at skaffe midler til at holde vores grej kørende, og det skyldes også velvillige sponsorer. Vi har det sidste halve år fået sponsoreret:

i. Hammer Hansen – whiteboard-trænertavler

ii. Riise Sparekasse – 5000kr til Kick Off løb d. 6. maj

iii. Nordea Fonden – 25.000kr til 15 nye jollevogne

iv. DGI og Danmarks Idrætsforbund – 100.000kr til opgradering af RIB (SOLVEIG II)

v. Faaborg Midtfyn kommune – 40.000kr til talentudvikling (2 perioder med udenlandsk træner)

vi. Guldsmed Domino – 2 optimistsejl

På sejlklubbens hjemmeside og på vores facebook, kan I løbende kan se aktiviteter i sejlklubben:

Der er startet nyt begynderhold op for optimister. Det er annonceret på hjemmesiden, facebook, skolernes intranet samt arrangementskalenderen Det Rigtige Faaborg. Der er stadig få ledige pladser. Krabbeklubben har udvidet med et ekstra hold og samtidig delt børnene op efter alder. De yngste kaldes Krabber og de ældste kaldes Delfiner. Delfinerne skal i højere grad på tur rundt i havnen – enten på sub, kajakker, opti’er uden sejl osv.

I den kommende uge starter både tirsdags- og onsdagskapsejlads for dem, som ønsker at lære deres båd at kende under alle vejrforhold og for dem, som ønsker at sejle stærkt og træne i at vinde. Hvis man har alderen til det, kan man også sejle under roligere former med 60+ om mandagen.

Sejlerskolen starter i maj med nye hold, og klubbens 2 sejlerskolebåde er klargjort til endnu en sæson. Her får vi også nye sejlere i klubben. Hvis nogle kunne tænke sig at blive ansvarlig for sejlerskolen, må I gerne fortælle bestyrelsen om dette, da vi skal have fundet en ny til denne tjans efter denne sæson.

D. 6. maj har vi et fælles ”Kick-off-arrangement”, hvor alle klubbens medlemmer inviteres ud på gåtur eller løbetur, så der må I gerne sætte kryds i kalenderen.

Aktivitetsudvalget har planlagt flere aktiviteter end tidligere, hvor vi håber, at der er nogle medlemmer, som vil hjælpe til med at lave nogle gode arrangementer. Her taler vi om ”Fredagsbar” i sejlklubben, hvor man kan melde sig som værter, der er planlagt fælles tursejlads i Pinsen, hvor turen går til Thurø, og der arrangeres også et fælles sommerferietogt. Arrangementerne er lagt på hjemmesiden under ”Det sker”. Desuden holder vi traditionen tro Skt. Hans i sejlklubben for alle medlemmer og deres familier.

Sejlklubben har fået en stand til ”Maritim Weekend” lørdag d. 10. juni, der afvikles på Marinaens område. Her skal vi bruge nogle medlemmer til at vise andre interesserede, hvilke tilbud vi har i Faaborg sejlklub, så vi kan få flere medlemmer. Har du lyst til at deltage i dette, så kontakt Carsten Lauridsen.

Danmarks smukkeste distancekapsejlads ”Tuco Cup” afvikles den første lørdag i september, hvor I kan deltage uanset om man sejler for at vinde eller for hyggens skyld - man kan også godt deltage uden målerbrev med sin båd, så er det dog uden for konkurrencen, men man er med i lodtrækningen af sponsorpræmierne.

Sæsonen sluttes af med standernedhaling og afriggerfest i oktober, men der er heldigvis længe til. Lige nu kan vi glæde os til mange måneders sejlads på hver vores måde. I ønskes alle en god sæson!

Nu er tiden kommet til, at vi skal have hejst den nye stander i vores nylakerede standermast, hvor der allerede hænger et helt nyt Dannebrogsflag.

Faaborg Sejlklub længe leve: Hurra, hurra, hurra.

Så er der kaffe og kage i klubhuset, værs’go.