Vinter hilsen fra en glad formand

Så er bådene kommet på land og vi går den mørke og kolde tid i møde. Det betyder ikke at klubbens aktiviter stopper.
Der er aktiviter hele vinteren. Blandt andet har der de seneste to weekender været lands trænings lejer med ca. 50 optimistsejlere fra hele landet og hvor 8 af vores egne sejlere deltog.
Der blev i sidste weekend lagt luftslanger ud, så vores bro kan klare sig igennem endnu en vinter, jeg vil gerne takke dem der deltog i dette arbejde.

Netop hjemvendt fra Dansk Sejlunions klubkonference, vi var fra Faaborg Sejlklub repræsenteret af mig, Lene fra Sejlerskolen og Mulle fra Krabbe holdet.
Det har været to inspirerende dage hvor vi fik en del med hjem til klubben at arbejde videre med.
DS har i år startet en kampagne med titlen Puls og vand i håret. Målet er at fastholde og tiltrække flere unge til sejlsporten, med unge skal forstås  ca. 16 til ca. 30 år.
Denne alders gruppe er der hvor klubberne ser det største frafald idag.

En af de nye tiltag DS har gjort, er opstarten af en Sportsbådsliga. Her er det tanken at unge fra 18 klubber fra hele landet, skal dyste mod hinanden ved fire stævner i 2014. Der igennem vil man kåre den bedste klub. Det er klubberne der stiller hold og DS kommer med de både der skal sejles i.
De 13 bedste hold forsætter direkte til næste års liga, de 5 sidste pladser skal der sejles om. Til første sæson er 13 hold udpeget af DS og de sidste 5 hold fundet ved lodtrækning blandt 11 klubber.
Det er med stor glæde at jeg kan meddele at Faaborg Sejlklub er blandt de hold der skal deltage i Sportsbådsligaen i 2014.
Det er meget nyt og ikke noget vi har kunne forberede os så meget på, men vi har gjort os nogle tanker om hvem vi ønsker skal repræsentere FSK. Det er tanken at samle en trup på 5-10 unge mennesker der har haft deres opvækst i klubben og det bliver så dem der skal  forsvare vores klub i ligaen.
Lidt mere om Sportsbådsligaen:
-Der vil blive sejlet i 6 ens både, hvor der bliver skiftet mellem besætningerne på vandet.
-Der forventes at der skal sejles ca. 35 sejladser a´ ca 20 minutter per stævne.
-Der er 4 klubber fra fyn der deltager, vi 4 klubber påtænker at indgå et trænings samarbejde.
-Man forventer massiv presse dækning af ligaen.
-Prisen for at deltage er 10.000 kr. for en sæson, de penge vil vi finde uden at belaste    klubbens drift.
Jeg håber alle vil støtte op omkring klubbens deltagelse.

2014 er jubilæumsår og dette vil blive markeret lørdag d.25 januar i Helios teateret, der kommer mere om dette når vi kommer tættere på. Jeg håber at se alle til denne store dag.

Til maj skal vi være vært ved TORM junior Grandprix, et stævne med ca. 200 jolle sejlere + ca. det samme antal forældre.

I uge 31 tager vi imod L23 og Express for at afholde deres DM. Hvilket vi virkelig ser frem til da det er et par klasser med nogle rare sejlere. Til sommer holder vi en stor jubilæumsfest for alle medlemmer og sponsorer.

Alle ønskes en god jul og et godt nytår, med tak for året der gik.

Sejler Hilsner Jakob Frost