Standerhejsning FSK 2022

Velkommen til Standerhejsningen i Faaborg Sejlklub 2022 og en særlig velkomst til vores æresmedlemmer Bo og Hans.

Måske er jeg ikke den eneste iblandt os, der glæder sig ekstremt meget til sejlsæsonen i år. Det har endnu engang været en utrolig lang vinter med corona og nu også invasionen. Jeg glæder mig til at sejle ud på vandet og få ro i sindet - og det er noget, som jeg værdsætter ved sejlads. Det kan også give mig action og adspredelse eller fællesskabsfølelse. Vi har alle hver vores grunde til at være en del af Faaborg Sejlklub, nogle elsker tursejlads, andre kapsejlads, nogle er unge, andre gamle, nogle nye, andre erfarne. Vi er alle forskellige, og forskellighed er en styrke. Det skal vi hver især huske på, når vi møder medlemmer af sejlklubben, der måske ser med anderledes øjne på vores klub. Husk at værdsætte hinanden og giv plads til, at vi byder ind med forskellige styrker og interesser i fællesskabet. Vi skal gøre os umage med at hjælpe hinanden og møde hinanden positivt. Husk at sige tak og værdsæt, når frivillige kræfter igen har gjort noget for sejlklubben. Vi har allerede en velfungerende klub, men vi er også nødt til at gøre hinanden bevidste om, at det er noget vi selv vælger: Vi skal allesammen være opmærksomme på, at vi har noget særligt sammen i denne klub, som vi skal passe på. Det er lige som med båden - den holder sig heller ikke velholdt og smuk selv - vi skal pudse og polere den hvert eneste år, så den vedbliver at være noget, som andre kigger misundeligt på. Nogle gange skal hun også have nye striber, hvis de gamle er falmet, måske skal de være i en anden farve?

Måske skal sejlklubben have et nyt klubhus? Vi arbejder på at få forhandlet en ny 30-årig lejekontrakt på plads med arealet omkring os, og vi håber på, at få et lidt større område til vores rådighed: Det vil betyde, at vi får mere plads til stævner, og at vi nu kan tilbyde faste pladser på land til kølbåde på trailer, og der er allerede efterspørgsel!

På sejlklubbens hjemmeside og på vores facebook, kan I løbende kan se aktiviteter i sejlklubben:

Vi havde bl.a. et fantastisk ”Kick-off-arrangement” d. 2. april, hvor 67 af klubbens medlemmer begav sig ud på gåture eller løbeture med sjove mærkerundinger, så nu er sejlsæsonen i gang: Ungdomsafdelingen er startet træningen, og de er i denne weekend til stævne i Horsens. Louis Poulsen har sponsoreret 2 nye sejl til optimisterne, det ene sejler rundt til stævnet nu, det andet står her.

I den kommende uge starter både tirsdags- og onsdagskapsejlads, og det er dejligt at se, at der til begge aktiviteter er tilmeldt nye både.

Sejlerskolen starter også med nye hold, og klubbens 2 sejlerskolebåde er blevet slebet ned i bunden, kølene er repareret og de er blevet malet op igen, så de nu er klar til mange sæsoner fremover. Det er 8 frivillige medlemmer, som har brugt tid og kræfter på dette - det skal de have en stor tak for!

Sejlklubben holder ”Åbent hus” lørdag d. 30. april kl. 11-14, og her kan vi godt bruge medlemmer til at sejle ture for de interesserede.

D. 15. maj har klubben lovet at sejle med krigsveteraner i samarbejde med Håbet, og har du lyst til at deltage i dette, kan du give besked til Sune.

Aktivitetsudvalget har planlagt tursejlads pinselørdag d. 4. juni, hvor der sejles fælles til Søby og hygges - alle er velkomne.

For børnene er der Sommersejlads uge 26, hvor sejlklubben laver sjove vandaktiviteter for skolebørnene i deres ferie. Ungdomsafdelingen arrangerer kapsejladstræning i uge 29, og der er ”Yungsters” i uge 30 for de 14-23 årige, hvor der sejles i J-70.

Klubben har sagt ja til at tjene 24000kr. på at sætte telte op og tage dem ned igen for Astma og allergiforeningen, der holder sommercamp for børn ml. 9-17 år. Derfor har vi brug for 10-12 medlemmer, der vil bruge en dags arbejde d. 17. juli og 31. juli i Glamsbjerg - er det noget for dig, skal du melde dig hos Theresa.

Desuden bliver der også ligesom sidste år, en aften hvor sejlklubben skal hjælpe til med en koncert på den gamle slagterigrund her i Faaborg - det er også en hyggelig måde at tjene en skilling til sejlklubben.

Da vi havde et stort kølbådsstævne sidste sæson, har vi valgt at vi ikke har et i år, men I skal ikke snydes helt alligevel: Faaborg Sejlklub skal være vært for Europajolle DM, der afvikles d. 26.-28. august. Her har klubben brug for hjælpere både på vand og på land, så hvis du har lyst til at mærke fællesskabet og bidrage til det, kan du henvende dig til Theresa eller Marianne fra bestyrelsen.

Traditionen tro sejles der Tuco Cup den første lørdag i september, hvor I kan deltage uanset om du sejler for at vinde eller for hyggens skyld - man kan også godt deltage uden målerbrev med sin båd, så er det dog uden for konkurrencen, med man er med i lodtrækningen af sponsorpræmierne. Tilmeldingen foregår på hjemmesiden.

Sæsonen sluttes af med standernedhaling og afriggerfest i oktober, men der er heldigvis længe til. Lige nu kan vi glæde os til mange måneders sejlads på hver vores måde! I ønskes alle en god sæson.

Og med det, skal vi have hejst standeren - Vi tager 3 korte: Faaborg Sejlklub længe leve: Hurra, hurra, hurra